Få familieliv og træning til at gå op

Når familien bliver udvidet, er det en stor lykkerus. Hvis man ser bort fra den manglende nattesøvn og de mange frustrerende timer. Men det glemmer man hurtigt.

For en familieudvidelse det mest fantastiske, der kan ske. Og netop fordi hele din opmærksomhed kun ligger her, kan du miste fokus på dig selv. Man glemmer sig selv. Og man nedprioriterer det, der er godt for en selv.

Måske det både er manglende tid og manglende overskud, der spiller ind. Men det kan lade sig gøre. Hvis du tidligere har prioriteret din ugentlige træning, så er det her, du skal starte. For det kan lade sig gøre – både at prioritere din træning og din fantastiske guldklump.

Bevar den sunde livsstil, og prioriter dig selv

Træning giver mere overskud. Du får mere overskud i hverdagen. Og hele din familie vil kunne mærke forskel. Det bliver nemmere at være i hus sammen og få det hele til at gå op. Du vil garanteret opleve hele hverdagen med et smil, og de små udfordringer vil ikke virke så uoverskuelige længere.

Og selvom du ved det, så er kosten en lige så vigtig del, når det kommer til, at du skal passe på dig selv. Men med børn kan det nogle gange være en udfordring. Det handler i bund og grund om at få så mange grøntsager ind i hjemmet som muligt.

Og især de små fælder som mellemmåltider, hvor sukkertrangen virkelig tager fat. Vær forberedt, og hav en lille snack i tasken. Så undgår du også impulskøb, som alligevel giver dig dårlig samvittighed bagefter. Og det gælder også for dine børn.

Vær forberedt på, at de kan være lige så sultne, når de kommer fra fritidsordning. Hav derfor en grovbolle eller gulerodsstænger klar.

Træn sammen med dine børn, og kommuniker i familien

Hvis du synes, det virker en smule uoverskueligt at finde tid til træningen, så er der her punkter, som du kan bruge til inspiration.

Det bedste udgangspunkt er, at du og din partner snakker sammen. Og giver plads til, at I begge har brug for træning og motion.  

Du kan derfor:

  • Træne om morgenen. Måske inden solen står op eller aftale dage, hvor din partner afleverer børnene.
  • Træne om aftenen, når børnene er puttet. På den måde går du ikke glip af værdifulde timer sammen med dit barn. Og du kommer ikke bare til at smide dig i sofaen.
  • Træne sammen med dine børn derhjemme. Giv dem et stopur eller en logbog, som de skal have ansvar for. Det giver selvtillid og opretholder opmærksomheden.

Der findes desuden masser af inspirationsvideoer, som illustrerer, hvordan du kan bruge dit barns vægt – og samtidig have det sjovt.

Hvis dine børn er lidt ældre og er kommet i en alder, hvor de selv har godt af motion, kan I også tage af sted til træning sammen. Det behøver ikke nødvendigvis altid være i træningscenteret. Måske svømmehallen indimellem er et bedre alternativ. Uanset hvor gamle din børn er, er afveksling i træning den bedste måde at opretholde motivationen på. Også for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *